English
Khaled Kaddal

TO THE NOSTRILS OF TIME

06. apr 26. maj 2019

To The Nostrils of Time er multimediekunstner Khaled Kaddals første soloudstilling på en international kunstinstitution. Med en baggrund i lydkunst og performance, sammensætter Kaddal elementer af abstrakt og dekonstrueret lyd med medier som video, skulptur og tekst.

Kaddal er særligt interesseret i det, han kalder lyds socialpolitiske dimension. Ved at optage og anvende lyde, der enten direkte eller på symbolsk vis referer til konkrete sociale eller politiske begivenheder, undersøger han hvordan erfaret lyd kan skabe og påvirke auditiv hukommelse. I de seneste år har Kaddal udvidet sine lydlandskaber til at indgå i større multi-sensoriske installationer, der forskyder fysiske virkeligheder.

Til Overgadens 1. sal har Kaddal skabt totalinstallationen To The Nostrils of Time, der integrerer både lyd, lys, skulptur og duft. Dirigeret af en duft af fugtig muld inviteres publikum gennem en mørk gang, hvorfra man henledes til installationens kerne; et hermetisk lukket rum, badet i et kunstigt gyldent lys. På gulvet ligger et tykt lag af fugtig sort muld, mens vægge og loft er beklædt med guldfolie. Centralt i rummet står en blomsterlignende skulptur skabt i et reflekterende spejlmateriale. Blomsten har spredt sine frø ud på den frugtbare jord og skabt spirer, der dukker op i rummets hjørner. Som lydside har Kaddal skabt en sonisk komposition, der består af forskellige lydoptagelser af rovfugle. Hver især markerer en overgang af emotionelle tilstande.

Installationen sammensætter referencer fra både naturvidenskab, mytologi og social teori særligt fra to kilder: Kemetisk filosofi (egyptisk) og politisk symbolisme. Kaddal sætter fokus på menneskets fascination af rovfugle som det mest fremtrædende symbol på politisk styring. Efterhånden som civilisationer har udviklet sig, har mennesket inkarneret rovfuglens overlevelsesadfærd og indført dem i politiske systemer med det formål at dominere og udøve magt. Værket bygger på et gammel kemetisk healing-mantra, der anvender solens naturlige cyklus – fra solopgange, over middag, til solnedgang. Ved at overfører det at, ”opstå”, ”fuldføre” og ”fremkomme” til menneskelige etiske principper, skaber Kaddal et alternativt rum for meditation og æstetisk eksorcisme; et symbolsk billede, der peger på potentialet i menneskets fremdrift og transformation, frigjort fra vores indre rovfugl.

Med To The Nostrils Of Time har Kaddal skabt en alternativ virkelighed, hvor den konkrete fysiske realitet er transformeret til en æstetisk og sensorisk verden. Igennem sine referencer til egyptiske mytologiske forestillinger om tiden som en cyklisk og transcendental størrelse foreslår Kaddal at skabe en balance, der kan hele kløften mellem det rationelt tænkende og det følende menneske. Værket kan således ses som et opgør med nutidens accelererende lineære tid og et forsøg på at skabe et meditativt rum, der omfavner en alternativ tidsforståelse.

Khaled Kaddal (f. 1987) er en interdisciplinær kunstner født i Alexandria og baseret i Berlin. Gennem
anvendelsen af både lyd, video, skulptur, installation og performance sammenfletter Kaddal
referencer og symbolikker på tværs af samtidsbegivenheder, mytologier og kunsthistorie. Kaddal
har udstillet og performet på bl.a. Valletta Europas Kultur Hovedstad 2018 (MT); Sharjah Art Foundation,
Sarjah (U.A.E); Palazzo Mora, Venedig (IT); Mosaic Rooms Gallery, London (UK); Dilston
Grove Gallery, London (UK); Townhouse Gallery, Cairo (EG); Galleri Spektrum, Karlsruhe (GE); Nour
Festival, London (UK). Han har modtaget priser fra bl.a. Sharjah Art Foundation og British Council.

Læs mere