English
Rasmus Nilausen

BLÅTAND

21. sep 24. nov 2019

På sin første soloudstilling på en københavnsk kunstinstitution præsenterer Rasmus Nilausen stedsspecifikke malerier, der forbinder det analoge maleri på lærred og væg med en af dagligdagens velkendte teknologier og samtidig sender en historisk hilsen til en af vores mest legendariske forfædre.

På sin første soloudstilling på en københavnsk kunstinstitution præsenterer Rasmus Nilausen nye værker, der forbinder maleri på lærred, væg og gulv med en af dagligdagens velkendte teknologier med hvilken vi trådløst forbinder elektroniske apparater.

Rasmus Nilausen er optaget af maleriet som et selvstændigt sprog, der formår at skabe dialog mellem kunstner og beskuer. Nilausen undersøger det slægtsskab, der opstår mellem værkerne såvel i den kunstneriske tilblivelsesproces som i den færdige udstillingsinstallation. Han er særligt interesseret i den relation, der dannes, når publikum møder værkernes symbolverden og selv skaber personlige fortællinger med udgangspunkt i denne.

Med Blåtand trækker Nilausen netop på relationen mellem kommunikation, symboler, sprog og tilhørsforhold. Udstillingstitlen har en central og åbnende betydning og kobler det analoge maleri og historien om kongen Harald Blåtand med det engelske oversættelse til Bluetooth, der som bekendt er en trådløs forbindende teknologi, som vi ofte bruger og omgives af i vores hverdag.

Gennem Nilausens undersøgelser omkring den historiske Blåtand og vores tids bluetooth-opfindelse skete der et særligt sammenfald. En relation mellem fortællingen om Blåtand, der i det tiende århundrede bragte de forskellige folkeslag sammen til Kongeriget Danmark, og mobiltech-firmaet Ericssons opfindelse af den trådløse kortbølgeteknologi, som de opkaldte efter Harald på grund af hans talent for at få folk til at kommunikere våbenløst med hinanden. Teknologiens logo er endda sammensat af runerne for H og B.

Denne sammensmeltning af symbolik og flertydige referencer danner på Blåtand udgangspunkt for en ny serie af malerier, som har et indbyrdes slægtsforhold og narrativ, som også bevæger sig ud over lærredet i et fresco-lignende vægmaleri.

Som noget nyt har Nilausen også arbejdet med gulvornamenter, der har karakter af mosaikker. Mellem udstillingsrummene går publikum gennem en bemalet portal, som er formet som et typografisk symbol i stor skala – det såkaldte afsnitstegn (¶). En form, som de fleste af os kender som det skjulte tegn, der markerer afsnitsdelinger i en tekst, og som fremkommer, når vi trykker på formateringstasten på vores computere.

Med Blåtand blotlægger Rasmus Nilausen de usynlige forbindelser, der ofte går ubemærkede forbi vores næser, men som ved nøjere granskning kobler sig til hinanden og tydeliggør, at der findes subtile forgreninger og fortællinger overalt omkring os, hvis vi ønsker at se bedre efter.

Rasmus Nilausen (f. 1980) er uddannet fra Faculty of Fine Art, Barcelona, og Chelsea College of Art and Design, London i 2011. Han har udstillet internationalt på bl.a. Institute of Contemporary Art (ICA), London, og på Chisenhale Gallery, London samt La Capella, Antoni Tapies Founda- tion og Suñol Foundation, Barcelona. I Danmark har han haft soloudstillinger på Tranen samt på Christian Andersen.

Fernisering: Fredag den 20. september kl 17-20.

Presse: Download pressemeddelelsen her

  • Torsdag den 17. oktober kl 18-19:30: Artist talk: Rasmus Nilausen & Jacob Wamberg: ”Blåtand, tegn og forbindelser”. Læs mere her

 

Læs mere