English

TORBEN RIBE: OUTLET

11. sep 08. nov 2020

Torben Ribe undersøger forholdet mellem hverdagslivets æstetik og det autonome kunstværk. Med det abstrakte maleri som genstand for evig granskning er Ribe optaget af, hvordan forholdet mellem abstrakte, kommercielle og private billeder påvirker hinanden, og hvor grænserne for deres samspil går.

Hvad kan man definere som et maleri og hvilke uortodokse elementer kan det opbygges af? Kan man bruge sin datters yndlings Disney figur, økonomisk armod, sin personlige smag i boligindretning, brevet fra jobcenteret eller sågar en højaktuel pandemi som akkumulator for det non-figurative maleri?

Disse ydre påvirkninger inddrager Ribe som konkret materiale og indhold i sine værker, som han ofte refererer til som ”indendørs maleri”. Særligt er det elementer fra den hjemlige private sfære og de gennemsnitlige aktiviteter, ordinære objekter og socioøkonomiske realiteter, der indfinder sig i hjemmet, som inspirerer Ribe. Med alle dens banale praktikaliteter fremstår dette hverdagsliv som skarp kontrast til det ophøjede abstrakte maleri, og det er denne friktion, som Ribe er interesseret i at få til at spille sammen.

I Overgadens gennemrenoverede stueetage har Torben Ribe skabt totalinstallationen OUTLET. Rummene er blevet omdannet til en malerisk og skulpturel version af et lavpris møbel-outlet filtreret gennem en underspillet og fersk æstetik. En gruppe generisk udseende sofaer står ujævnt placeret rundt i rummene, enten stående på podier eller i mindre klynger. Sofaer er stylet med pyntepuder og fleecetæpper med printede fotosnapshots på. På væggene er der monteret et væld af svævehylder, der både fremstår som en samlende udstillingsarkitektur eller som tomme tankestreger, der venter på at blive udfyldt. Samlet fremstår de som billige handelsvarer i et ubestemmeligt og midlertidigt outlet.

Blandt sofaerne har Ribe placeret en serie malerier i forskellige rektangulære fladskærmsformater. Nogle er monteret på tv-fødder og stående på svævehylder, andre er placeret på podier og vægge. Fra afstand er det maleriernes svage pastelfarver og geometriske felter, der dominerer billedfladen, men ved tættere eftersyn kan det ses at billedfladen er komponeret som assemblager af forskellige materialer og elementer. Ribe har eksempelvis anvendt savsmuldstapet som lærred og indlejret artikler om håndhygiejne, en graviditetstest, et gentaget billede af Elsa fra Frost, en serie af googlede billeder af børn i gå-seler, graffititegnede emojis og en parafrase over Elgigantens fladskærmspauseskærm. Med sofaerne som en slags underspillede formelle skulpturer bestående af sokler, geometriske former, farvede flader og minimalistiske kompositioner, går livsstilsobjekterne og varehusets kommercielle display-opstillinger hånd i hånd med et tilsyneladende stramt malerisk formsprog.

Gennem denne ambivalente æstetik reflekterer Ribe over det komisk ufrivillige modsætningsforhold, der ligger mellem den kunstnerisk ophøjede udøvelse af det abstrakte maleri og den socialpolitiske virkelighed, der omgiver den maleriske proces. Kunstnerens virkelighed er netop fyldt med afbrydelser, distraktioner, overspringshandlinger, spontan inspiration og frygt; frygt for fejltagelser, ensomhed, arbejdsløshed, børn der løber ud på vejen og alt mulig andet.

Ved at inddrage disse vilkårlige hverdagslige trivialiteter som en form for force majeure, siger Ribe noget om samtidskunstens prækære forhold til samfundet, samtidens billeddannelser, klasseforskelle og økonomi, det ligegyldiges potentiale og livets uendelige tilfældigheder.

Malerierne søger det dekorative og harmoniske, men bliver trukket ned i sølet af middelmådigheden, kompromiserne og fornemmelsen af, at det hele er en billig udgave af noget man har set før. De en skueplads for realiteterne af et almindelig levet liv, der langsomt, men sikkert, bryder igennem den nonfigurative hud som en kræftsvulst eller en forvitret vandskade, der pibler dag og nat, uden at du kan gøre noget.” – Torben Ribe

Torben Ribe (f. 1978) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2006. Han har udstillet aktivt i ind- og udland, og har flere solo- og gruppeudstillinger bag sig, heriblandt Pizza is God hos NRW-Forum, Düsseldorf, Cool, Calm and Collected på AROS, Århus, Lean Issues på Kyoto Art Center, Kyoto, Indoor Paintings på David Risley Gallery, København, Neighbours hos CAR drde, Bologna samt Landscapes and Fruit på Galerie Hussenot, Paris. Senest har han udstillet på Ringsted Galleriet, Ringsted med Maiken Bent.

Læs mere om udstillingen i denne Q&A med Torben Ribe: “Q&A: Torben Ribe om corona-lockdown, outlets, maleriet – og hans kommende soloudstilling”

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, 15. Juni Fonden, Knud Højgaards Fond, Augustinus Fonden, Det Obelske Familiefond og sponseret af Daells Bolighus.

Fernisering og genåbning af Overgaden d. 11. september kl. 12-20

Udstillingen løber fra den 12. september – 8. november 2020

Læs mere