English

KIM RICHARD ADLER MEJDAHL: LILJEGROTTEN

27. nov 24. jan 2021

Under Overgadens udviklingsprogram for unge kunstnere INTRO præsenterer Kim Richard Adler Mejdahls sin første store soloudstilling Liljegrotten. Udstillingen er en heavy metal-salme om de kristne undertoner i nutidens dommedagsdesperation.

Åbner fredag d. 27. november fra kl.  14.00 – 20.00.

I sin første store soloudstilling – Liljegrotten – præsenterer den transdisciplinære kunstner og musiker Kim Richard Adler Mejdahl syv nye værker i form af video, skulptur, installation og interaktiv animation. Med lige dele sort humor, poesi og absurd horror forvandler Mejdahl hele Overgadens grundetage til en foruroligende, gotisk troldspejlsverden; en underverden, hvor kristendommens koder granskes og sættes i relation til naturens iboende brutalitet, og hvor publikums rolle som aktive medproducenter er central.

Med titlen Liljegrotten sætter Mejdahl tonen an ved at kombinere flere modsatrettede religiøse referencer, der spiller på både liv og død. Grotten er i mange kulturer et helligt sted, der tilbedes som et naturalter. Den er en feminint ladet metafor og det ultimative symbol på livmoderen. I vestlige begravelsesritualer figurerer liljen som symbol på menneskets dødelighed og åndelig opstandelse. Samtidig er ‘Lilith Grotto’ navnet på et af de største sataniske kirkehuse i 1960ernes USA; opkaldt efter den jødiske mytologiske figur Lilith, som blev dæmoniseret af den kristne kirke.

Iscenesat som en mørk og kringlet grotte forbinder udstillingen Liljegrotten vulkanske dommedagsscenarier, hekseritualer og ødelæggelsen af kristne symboler med underfundige musikinstrumenter, animerede fantasivæsener- og dyr og en musikvideo (Hour of Moth), hvor kunstneren selv med sensuel stemme hidkalder lysets forvandlende kræfter for i gå i et med natsværmerens væsen.

Udstillingen inkorporerer flere musiske elementer og inviterer den besøgende til at bruge sin stemme og krop til at skabe billedmotiver, lyde og sange. I værkerne Doomsdaydrummer og Orallyn styres det visuelle udtryk direkte af publikums auditive interaktion, mens den skulpturelle installation Psalm Machine er et puppelignende strengeinstrument, der kan spilles på ved indsætning af små bolde i instrumentet. Mejdahl ønsker at gøre publikum til musikalske medskabere af udstillingens lyd og efterliv. Derfor bliver al den publikumsgenererede lyd, der produceres i udstillingen, optaget og efterfølgende sammensat af kunstneren og udgivet som et nyt kollektivt lydværk.

Som kontrast til den allestedsværende diskurs om klimakrise og antropocæn skyld i vores samtid kan Liljegrotten ses som en øko-gotisk horrorfiktion, hvor forestillingen om en omfavnelse af naturens monstrøse væsen dyrkes som nøglen til fællesskabets bæredygtige fremtid. Den øko-gotiske filosofi undersøger opbygningen af ​​den gotiske krop som umenneskelig, ikke-menneskelig, transhuman, posthuman eller hybrid og spørger, hvordan den kan blive mere meningsfuldt forstået som et springpunkt for en ny miljø- og artsidentitet. I forlængelse heraf leger Liljegrotten med tanken om, at vi står på tærsklen til en ny og radikalt forandret naturforståelse, hvor mennesket i sin magtesløshed overfor den utæmmelige og faretruende natur, ser en forløsende mulighed i at gå i kollektiv pagt med naturen og forene os med dens moderlige monstrøsitet.

Overgaden INTRO

Liljegrotten er den ene ud af to parallelle udstillinger skabt under Overgadens INTRO program. INTRO er udviklet med støtte fra Aage og Johanne Louis-Hansen Fond og tilbyder et særligt og ressourcestærkt 1-årsprogram med fokus på at støtte nyuddannede unge billedkunstnere i Danmark mod en bæredygtig kunstfaglig udvikling og international udveksling. INTRO er et langsigtet udviklingsforløb, som Overgaden skræddersyr til det enkelte kunstnerskab og som indeholder både økonomisk støtte til rejse og produktion og kunstfaglig, administrativ og teknisk rådgivning fra førende danske og internationale stemmer indenfor kunstfeltet. Det etårige forløb kulminerer i en stor soloudstilling på Overgaden.

Kim Richard Adler Mejdahl er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi og Det Kgl. Danske Kunstakademi, hvorfra han tog afgang i 2019. Mejdahl har udstillet på blandt andet Kunsthal Charlottenborg, OK Corral og Villa Kultur og vist sine videoværker på Cph Pix, Seoul International New Media Festival (KR), CBS Digital Art Space (DK), VOID International Animation Film Festival (DK), Flat Earth Film Festival (IS) og Animation Volda Festival (NO) m.fl. Mejdahl udgiver desuden elektronisk musik under aliasset Kim Kim, hvormed han sideløbende skaber musikalske albumudgivelser, audiovisuelle koncerter og producerer musik til filmproduktioner. I 2018 modtog han Forårsudstillingens Solopris for videoværket ODE og No Ozone. Førstnævnte blev for nylig erhvervet af Statens Museum Kunst til deres samling.

 

Læs mere