English
Jette Hye Jin Mortensen

THE APOLOGY

22. jun 17. aug 2013

Hvad er et kollektivt traume, og hvordan kan man konfrontere det? Jette Hye Jin Mortensen bearbejder traumet på utraditionel vis, når hun i installationen The Apology udforsker dynamikken mellem det individuelle og det kollektive, det følelsesmæssige og det videnskabelige. Med udgangspunkt i egne erfaringer som født i Sydkorea og opvokset i Danmark omdanner hun Overgaden til et healingsrum.

Fra det engelske parlaments talerstol undskyldte premierminister Gordon Brown i 2010 for Englands rolle i at have tvangsforflyttet over hundrede tusinde engelske fattige børn til kolonierne, de såkaldte Home Children. Mange af børnene endte med at leve under slavelignende forhold som bygningsarbejdere, andre blev misbrugt, vanrøgtet eller glemt. Undskyldningen til de overlevende Home Children-familier og deres slægtninge havde for Jette Hye Jin Mortensen en personlig helende effekt, samtidig med at den blev startskuddet til en nærmere undersøgelse af det kollektive traumes bestanddele. Hvordan anerkender samfundet et traume, hvordan bearbejder vi det, og hvordan kan tvangsforflyttelserne fra England sidestilles med vores nutidige adoptionssystem, som et endnu ikke anerkendt traume?

Jette Hye Jin Mortensen tager traumet ud af det politiske landskab og vender blikket helt ind i sine egne celler. Hvis vi alle er en del af den samme eksistensform, kan kollektive forandringer også starte langt inde i cellerne på en enkelt krop. I et komparativt studie opløser hun vores hierarkier og forestillinger om traumet. Buddhistiske tanker flyder sammen med kvantemekanik, varme følelser og astrofysik. Videnskaben går hånd i hånd med karmaen.

Udstillingens tre rum indeholder spor af den proces, som Jette Hye Jin Mortensen har gennemgået på sin egen krop. Et kaotisk mediearkiv med både frustration og forløsning afløses af et overgangsrum, der huser spor af kunstnerens inderste hemmeligheder i form af dna, hjernescanninger og et rørende, personligt brev. I sidste ende forløses de mange forskelligartede udtryk i et rituelt healingsrum, hvor en film med fluorescerende væsker, rituelle remedier og cellebilleder kører i en lang, muterende sekvens. Igennem forløbet bliver publikum påvirket af de samme elementer, som kunstneren har anvendt til at påvirke sine egne celler med; blødt stof i beroligende indigoblåt, meditative fysiske former, blankt kobber og ambient lyd.

Jette Hye Jin Mortensen behandler ofte temaer som kollektive skabelsesprocesser og identitet. Således er kunstnerens erfaringer, fortrængninger, angst og viden blevet bøjet, vredet og poetiseret til en fortælling, der har fundet form og vej til Overgaden.

 

Musik: Eyvind Gulbrandsen

Video: Producer – Claudia Saginario; fotograf – Catherine Pattinama Coleman; klipper – Linda Man

Tak til: Tijana Miskovic, Louise Hansen, Filmgear, Ribka Pattinama Coleman, Timme Hovind, Danny Bertz Sørensen, Mikkel Friis-Møller, Line Lyhne, Maja Lee Langvad, Kim Stoker, Lasse Kjederqvist, Tammy Chu, Jim Loach, Lene Myong, Dorrit Saietz, Rikke Andreasen, Jim Karlsen.

Udstillingen er støttet / sponsoreret af: Statens Kunstråds Billedkunstudvalg, KVADRAT, Dynaudio, Interface

Læs mere