English
Rikke Benborg

HYSTERICS

28. jan 19. mar 2017

På sin første store soloudstilling på en dansk kunstinstitution udforsker kunstneren Rikke Benborg, som mest er kendt for sine film- og videoværker, hysteri som et kulturelt fænomen, der påvirker vores kvindesyn den dag i dag – helt ind i sproget, som vi benytter.

Ordet ”hysteri” kommer af det græske ord for livmoder. I Oldtiden forestillede man sig, at kvindens livmoder kunne løsrive sig i hendes krop og vandre rundt i denne, drevet af længsel efter at blive befrugtet, hvilket førte til en utilregnelig opførsel. Begrebet hysteri – det tøjlesløse, urimelige og ukontrollerbare – har dermed altid været knyttet direkte til kvindekønnet og til ideen om, at manden var nødvendig for at hele og styre den sygelige kvinde.

Udstillingen undersøger det feminines vilkår og udtryk gennem tiden, og hysteriets mange ansigter fortolkes gennem værker, der både iscenesætter ideen om kvindens forbindelse til det overnaturlige, og undersøger hvordan mennesket – i dette tilfælde kvinden – reagerer, når hendes umiddelbare råderum er begrænset. Hvordan udtrykker man sig, hvis man ikke har lov til at have en stemme, men i stedet er underlagt et andet menneskes vilje og dominans?

Et udgangspunkt for en serie nye videoværker er Benborgs interesse for det parisiske hospital Salpêtrière, en af Victoria-tidens anstalter for ”sindsyge og uhelbredelige kvinder”, hvis behandlinger af kvinder med diagnosen hysteri bl.a. bestod af daglig hypnose og suggestion. Herigennem blev kvinderne fastholdt i en form for trance, ude af stand til at bestemme over deres egne kroppe, og hvori de blev udsat for både seksuelle overgreb og teatralske fremvisninger.

På udstillingen præsenteres desuden som et nyt element i kunstnerens arbejde en række skulpturelle objekter, der både fungerer som kostumer, der vækkes til live på ferniseringen som et tableau vivant, men også i sig selv tager form af selvstændige abstrakte koncentrater af hjemlige genstande og interiør. Hjemmet har historisk set været kvindens arena – som rammen for, men også begrænsning for kvindernes færden. I Hysterics bliver kvindernes kroppe næsten en del af hjemmet, og grænsen mellem krop og møbel er ikke længere tydelig.

Rikke Benborg er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 1999-2006 og har en BA Honours Fine Art fra Middlesex University, London 1996-1999. Hun har udstillet på bl.a. KUNSTEN Museum of Modern Art, Aalborg, Bureau Publik, Nikolaj Kunsthal, Rønnebæksholm, Kunsthal Aarhus, Den Frie og Randers Kunstmuseum samt i Skotland, Serbien, Tyskland, Los Angeles, Mexico City og New York.

Læs mere