English

REVISIT: MUSIKERNE MALER, MALERNE MUSICERER OG DIGTERNE HOLDER KÆFT

15. nov 11. jan 2015

Musikerne Maler, Malerne Musicerer og Digterne Holder Kæft ( ((> )

I 2013 indledte Overgaden udstillingsrækken REVISIT, som årligt genbesøger vigtige udstillinger i Overgadens historie – udstillinger, som har været toneangivende i dansk samtidskunst, markant formative for de deltagende kunstnere eller tidstypiske eksperimenter. Med udstillingsrækken ønsker Overgaden at undersøge sin egen plads i dansk kunsthistorie og trække de lange linjer i de kunstneriske praksisser, som er blevet vist gennem årene.

REVISIT: Musikerne maler, malerne musicerer og digterne holder kæft er det andet genbesøg i Overgadens bagkatalog. Denne gang dykkes der ned i året 1989, hvor forfatter og musiker fra det legendariske punkband No Knox, Vagn E. Olsson, arrangerede en udstilling, som inviterede en lang række af datidens toneangivende billedkunstnere og musikere til at arbejde på tværs af kunstneriske medier med amatørismen som kreativ drivkraft. Udgangspunktet var punkens rastløse energi, forestillingen om, at tre akkorder på en guitar var alt, der skulle til for at kalde sig musiker, og en indflydelse, der lettere forsinket strømmede fra den tyske kunstscene, som i 1981 fejrede en ny tidsånds komme under overskriften ”Geniale Dilletanten”. Musikerne maler, malerne musicerer og digterne holder kæft blev en forsinket og skizofren dansk generationsmanifestation, men også en gravskrift for punken i København. Udstillingen tog form af kunstnernes eksperimenter ud i andre medier end dem, de vanligt arbejdede med, og bød måske vigtigst af alt desuden på et omfattende program af koncerter, oplæsninger og performances.

I 1989 var Overgaden et radikalt anderledes sted end i dag. Kunstnere kunne ansøge Overgadens bestyrelse om en udstillingsperiode, og derfra var det ellers bare at hente nøglen og gå i gang. Der var ingen ansatte, intet kuratorisk overblik og ingen forkromet plan. Vi ynder normalt at sige, at Overgaden i forhold til dengang er blevet professionaliseret – men hvad betyder det egentlig? Med REVISIT i 2014 ønsker Overgaden ikke alene at genbesøge en prægnant udstilling i dansk samtidskunst, men også en anden organisationsform. Overgaden har til udstillingen inviteret seks danske kunstnere, som alle arbejder i et tværmedialt felt, til at få hals og håndsret over Overgadens 1. sal i udstillingsperioden: Amalie Smith, Klimakrisen (Lars Skinnebach & Theis Ørntoft), Hannah Heilmann, Ragnhild May og udstillingens oprindelige bagmand Vagn E. Olsson. Kunstnerne er af Overgaden blevet inviteret til at give et bud på, hvordan Musikerne maler, malerne musicerer og digterne holder kæft ville tage sig ud i dag i en helt anden tid med helt andre kunstnere og helt andre do’s and don’ts på kunstscenen. Sammen har de inviteret 28 danske og udenlandske kunstnere, som har det tværmediale som et centralt element i deres praksis, til at udstille på Overgaden og bidrage med et program af events og arrangementer i løbet af udstillingsperioden.

I forbindelse med udstillingen arrangeres desuden et seminar d. 10.-11. december, der sætter fokus på forskydningerne fra slut-80ernes kunstscene til i dag med deltagelse af en lang række af de kunstnere og debattører, som var med til at forme dansk kunstliv, som det så ud i 1989.

Deltagende kunstnere: Signe Boe, Glenn Christian, Electrolux (Daniel Bøtcher og Vagn E Olsson), Andreas Führer, Lars Arnfred Fynboe, Chiara Giovando, Goodiepal, Rasmus Graff, Felia Gram-Hanssen m. danser Tora Balslev, Claus Haxholm, Ida Marie Hede, Honza Hoeck, Ferdinand Ahm Krag, Karl Larsson, Kasper Lynge, Manet iPad Cover, Anders Mathiasen, Michael Mørkholt, Maya Peitersen, Lea Porsager, Kristian Poulsen, Bjørn Rasmussen, Davide Savorani, Anne Mette Schultz, Spost, TS Sterndolph, Marie Thams, Kasper Vang.

Læs mere