English
Jacob Borges

DER STADTNEUROTIKER

05. feb 27. mar 2011

På gulvet foran en væg ligger en håndfuld balloner, hvor luften er lukket ud. På væggen ovenover står titlen med store bogstaver: A Handful of Balloons Inflated and Deflated.

Mens luften er lukket ud af det fysiske værk, er titlen blæst op i overstørrelse. Luften er gået af ballonen, festen er slut. Der er kun fortællingen om handlingen tilbage. Titlerne på Jacob Borges’ værker spiller altid en afgørende rolle, idet de tillægger værket en historie.

Udstillingens titel Der Stadtneurotiker, er hentet fra den tyske titel på Woody Allens film Annie Hall fra 1977. Borges har valgt den tyske udgave fordi den i hans øjne er et eksempel på en virkelig dårlig titel, da den pålægger filmen en bestemt optik, der gør en ellers kompleks film underligt flad, som han forklarer:

“Ved at benytte denne titel overfører jeg den samme flade optik på min udstilling. En handling der interesserer mig, fordi jeg synes det er spændene hele tiden at hive tæppet væk under mig selv, og den kunstnerrolle jeg har påtaget mig.”

I både titler og værker fremhæver Borges, som en anden antihelt, den virkelige og måske ikke så flatterende side af den ellers så ophøjede kunst. Kunsten på en gang lykkes og mislykkes. Borges kunstneriske praksis bygger på handlinger og indgreb i det allerede kendte. Med en poetisk og melankolsk humor beskriver han individets grundlæggende ensomhed, og de regler vi opsætter for os selv og andre for at kunne overskue tilværelsen.

Til udstillingen har Jacob Borges bl.a. skabt en række alternative portrætter, deriblandt tekstværket Grim Reaper, der uden den vante fotografiske illustration skaber et billede af den 87-årige Harry Meadows, der klædte sig ud som døden, med det til følge, at han skræmte tre af de andre beboere på plejehjemmet Haslemere i England til døde. Det er personlig historieskrivning. Borges retter ikke blikket mod de store bedrifter, men i stedet mod detaljen – den lille krølle på fortællingens hale.

Læs mere