English
Ruth Campau

BETWEEN THE PAST AND THE COMING

24. jan 15. mar 2015

Et virke i feltet mellem rum og maleri, mellem det to- og tredimensionelle, har gennem en længere årrække været et centralt omdrejningspunkt for Ruth Campaus kunstneriske praksis.

På udstillingen Between the Past and the Coming, som udgøres af tre nye installationer, bliver vi præsenteret for et narrativ i akryl, mylar, polyester, silikone og velour, der, som titlen antyder, forbinder kunstnerens hidtidige grundige udforskning af maleriets grænser med totalinstallationen som monumentalt greb.

I udstillingens første rum mødes publikum af et omfattende gulvværk bestående af fragmenter af de for Campau så karakteristiske bemalede akrylplader, som er produceret gennem de seneste ti år. Pladerne med penselstrøget som kunstnerisk signatur danner her afsæt for en større installatorisk sammenhæng, som indrammes af et hævet gangsystem langs udstillingsrummets vægge, hvorfra publikum kan beskue værket ovenfra. Fortiden er helt konkret indlejret i installationen, uafviselig, men også omarrangeret og betragtbar fra mange forskellige positioner og vinkler for at kunne forstås og tilnærmes på ny.

Udstillingens bagerste rum domineres af en overvældende ni meter bred maleri-installation, som ved første blik synes at blokere for yderligere fremfærd. I udformning og materialevalg repræsenterer værket ikke alene en ny side af Campaus praksis, men overrasker også publikum ved at afsløre nye dele af sig selv i takt med, at man vover sig rundt om og ind i det. Værket bliver i allermest håndgribelige forstand til i kraft af, at beskuerens krop interagerer med det, og bliver hermed alt andet end lukket om sig selv på trods af sin umiddelbart afvisende karakter. Gangen mellem de to store udstillingsrum samler udstillingen rumligt såvel som farvemæssigt, men fungerer samtidig som en installation i sig selv med nye kompositioner på gulv og væg.

Ruth Campaus arbejde er i dansk kontekst på mange måder særegent ved både at trække tydelige tråde til minimalismens historiske optagethed af industriel form og masseproduktion samt til ekspressionismens dyrkelse af kunstnerens fysiske nærvær og håndgribelige bearbejdning af det kunstneriske materiale. Et umiddelbart modsætningsforhold som i Campaus arbejde bliver en syntese. Præfabrikerede materialer som plastik, metal, akryl og silikone mødes med håndens tydelige spor og penslens greb og nærvær gennem en serie af planlagte og styrede gesti, der udstikker rammerne for det endelige udtryk – dog uden endeligt at kunne kontrollere det. Formelt, industrielt, men alligevel dybt personligt og kropsligt.

Ruth Campau (f. 1955) bor og arbejder i København og er medlem af Akademirådet og kunstnersammenslutningen Grønningen. Af nyere udstillinger kan nævnes Vertical på Marianne Friis Gallery, København; Robert Jacobsen up to date på Esbjerg Kunstmuseum; Pearl på PS Projectspace, Amsterdam; Velvet Mirror and Diamonds på Asbæk AAC Showroom, København, og Mit Museum på KUNSTEN Museum of Modern Art, Aalborg. Hun er repræsenteret i private og offentlige samlinger som ARKEN Museum for Moderne Kunst, KUNSTEN Museum of Modern Art, Esbjerg Kunstmuseum og Ny Carlsberg Fondet. Hun har tillige udført adskillige udsmykningsopgaver i det offentlige rum.

Læs mere